En side om motorsykkel
Og litt annet

Planlegging er viktig

Til våren blir det tur. Lang tur. Ja, ikke slik veldig lang, men det blir nesten et par hundre mil. Og da snakker vi ikke asfaltkrusing. TET som står for TransEuropeanTrail har laget ruter i nesten alle europeiske land. En av disse rutene går fra Malmø og nordover og krysser grensa ved Charlottenberg før den drar seg vidre nordover Finnskogen over Hedmarken osv osv.

Planen er at to av oss skal kjøre herfra og ned til Malmø hvor vi møter 3.mann som kommer via Danmark. 

Så hva skal man tenke på under planlegginga. Har jobba endel med rutevalg. Selve TET-ruta er ganske fastspikra fra Malmø. Ruta nedover har vi mekka selv. 


Lage ruta

Det er et utall av muligheter å gjøre dette på, og hjelpemidlene er mange. Vi har valgt å bruke en kombinasjon av flere hjelpemidler. Det som er hovedhjelpemidlet er MyRouteApp, et veldig bra program. Men det har sine svakheter som nesten alle slike programmer har. 

Det som er veldig fint med MyRouteApp er mulighet for å skifte mellom forskjellige kart, og satelittbilder. Mange steder er det så gode satelittbilder at man kan se om det er grusvei eller asfalt. Og vi kjører da helst på grus. Noen stedet er det ikke vei på kartet, men man ser at det er mulighet forå kjøre der allikevel. I MyRouteApp kan man da legge et nytt punkt fremme dit du vil kjøre og lage en sk. skip, da lages det en rett strek fra forrige punkt og frem til det nye. Slike punkt med skip i mellom vil være med på ruta.

I MyRouteApp er det og mulig å legge in POI's i ruta. POI er Points of Intrest. Det kan være bensinstasjoner, kafeer, sykehus eller en severdighet du ønsker å ha med. Nar man kjører litt utenfor de store ferdselsårene er det viktig å tenke på bensinfylling, og det er ikke dumt å ha det i tankene allerede ved ruteplanleggina. Det er bedre å sitte ved PC'n å legge inn en påminnelse i ruta om at det er laaaangt til neste pumpe, enn å stå bensintørr midt i mellom to innpå skogen.

Ei rute blir ikke lagt på en dag. Eler den bør ikke lages på en dag. Hvis man vi ha en god opplevelse bør man legge endel tid i planlegging av ruta. Bruk kart, satelittbilder, andres erfaringer osv. Ikke minst la den synke litt et par dager før du tar den opp igjen og ser nye muligheter. 

GPS eller telefon?

Så skal man ha denne ruta over på et medium som skal være med på turen. Hva skal man velge?

Papirkart i plastlommen på tankveska er nok for de fleste litt 1983. I dag er det GPS som gjelder, eller en app på telefon/nettbrett som fungerer med GPS og posisjon. Hvilket grensesnitt man velger spørs litt på hvilke kriterier man setter. Mange klarer seg med en app på telefon og har denne på festet på styre eller i lomma og ørepropper/blåtann. Jeg har valgt en Garmin Zumo 590. Så langt har den hjulpet meg bra nok. Og hvis den ikke har hjulpet meg er det brukerfeil. Noen har tukla med den!!!!! Hva som velges er opp til den enkeltes behov og ikke minst lommebok. Store muligheter for "overkill" her.

På min GPS finnes det et utall med muligheter for å stille inn enheten. Omkalkulering utenfor ruta skal skrues av, det er punkt 1 for meg. Resten blåser jeg i..

Jeg har ofte laget ei rute i MyRouteApp eller tilsvarende program. Når denne skal legges over i GPS'n blir det ofte krøll, rette streker, ruta går en helt annen vei osv osv. Frustrasjon kan bli stor da man kommer ut på tur og dette ikke funker. Been there, done that.  Nå er ikke jeg noen guru på slike EDB-maskiner, men har funnet ut at det å legge over spor i stede for ruter er bedre på min Garmin. Mine ruter omfatter ofte mange veipunkt, og det er begrensing på 29 slike veipunkt på GPS'n. over det så blir ruta delt opp. Legger man over spor og lar GPS'n konvertere til rute blir alt så mye smidigere. Spor-filer inneholder masse flere punkter og disse følges. 


Pakking. 

Jeg har nå lagt vekk alukofferter og toppboks. Det skyldes at jeg kjører mye mindre på asfaltveier og risikoen for skader er større. Et annet veldig viktig moment for meg var vekta. Nå er ikke lille meg vektfreak, men 12-13 kg før jeg begynner å pakke blir for dumt.

Men myke vesker fra Ledena er og volumet mindre. Med mindre volum blir det mindre muligheter. Man tar som oftest med seg altfor mye fordi man har mulighet. Nå skal det skjæres ned. Man trenger ikke 3 par bukser, 2 skjorter og 2 gensre og et par jakker og sko. 

1 ukes tur. 4-5 boxere, 3-4 par sokker, ull-undertøy (sitter på hele tiden), genser, kanskje ei jakke. Toalettsaker.  Men man har jo kjørejakka...

Sovepose. Liggeunderlag. Vi skal kjøre i skogsområder og det er mange gapahuker langs ruta. Teltet blir da hjemme. Istede blir det med ei hengekøye med myggnett (kr 375,-) og en tarp. 

Blir det plass er det mulig at den sammenleggbare stolen blir med. Mest for å erte en som har enda mindre plass..

Noe verktøy. Det skal ikke overhales sykkel underveis. Kanskje lappe et dekk, så lappesaker type biltema-kit er med. En bitteliten kompressor alternativt håndpumpe. Skrutrekker, ei tang, liten skiftenøkkel, torx-sett, kniv, 10,13 og 17 mm fastnøkkel. Strips og gaffatape er gull å ha med. I tillegg noen ekstra reimer/jekkestropp i tilfelle ett eller annet skjer. Olje (Betty bruker litt) og en ekstra 3 ltr med fuel.